Papír aqatinta-hidegtű vegyestechnika, üveglap mögött, aranyozott keretben. Azonnal falra akasztható, ajándékozható állapotban.
Jobbra lent jelzés:
ÉK SÁNDOR
Balra lent mű címe:
ÜLŐ KISFIÚ Szélesség: 49. 5 cmMagasság: 65 cmSúly: 2. 555 kgA kép mérete (karc, nyomódúc) keret nélkül: 40 x 29. 5 cmÉk Sándor
festőművész, grafikus
Szentmihályfa, 1902-08-27
hirdetés
Névváltozat: Alex KeilElhalálozott: Budapest, 1975. január 15. Szerző: Bakos Katalin
1950: Munkácsy-díj; 1951: Kossuth-díj Arany Koszorúja; 1952: érdemes művész. 1915-ben Schlich-Nicholson cég tanonca. Proletár Képzőművészeti Tanműhely, mesterei Uitz Béla, Nemes Lampérth József. Részt vett az ifjúmunkás mozgalomban. 1918-ban a KMP tagja. 1920-ban emigrációban volt Bécsben. 1921-ben az Ifjúsági Internacionálé résztvevője Moszkvában, néhány hónapig El Liszickij növendéke a VHUTEMASZ-ban. 1922-ben Bécsen át Berlinbe ment, a Jugendverlag munkatársa. 1923-ban Párizsban tartózkodik. 1924-ben Budapesten letartóztatták. 1925-től Németországban él, a Kommunisták Németországi Pártjának tagja, az Assotiation Revolutionärer Bildender Künstler Deutschlands (ARBKD) alapító tagja. A Rote Fahne, Knüppel, Roter Pfeffer, Eulenspiegel és az Arbeiter Illustrierte Zeitung rajzolója. Plakátokkal is szolgálja a kommunista mozgalom propagandáját. 1933-ban emigrációba ment a Szovjetunióba. 1934-ben 10 év Lenin nélkül plakátjával megnyerte a Lenin halálának 10. évfordulójára kiírt pályázatot. 1934-1937 között a Nemzetközi Képzőművész Szövetség helyettes titkára, majd titkára. 1937-ben a Moszkva városi Képzőművész Szövetség elnökségi tagja. 1944-ben a Vörös Hadsereg tagjaként tért haza Magyarországra. 1948-ban az Iparművészeti Múzeum igazgatója, 1949-től a Képzőművészeti Főiskola tanára, a grafikai tanszék vezetője. Első munkái az izmusok szintézise jegyében, lendületes kubofuturista stílusban készültek (Intérieur, 1919; Varrónő, 1919; Madonna, 1919; Pincér, 1920; Önarckép, 1922). Avantgárd mesterei szemléletét és a VHUTEMASZ-ban megismert konstruktivista elveket azonban hamarosan ? egyéni élettapasztalatai és munkásmozgalmi meggyőződése hatására ? tudatosan elvetette, a realizmust vallotta programjának. Leíró jellegű, tendenciózus ábrázolásmódot követett, tematikáját a munkásmozgalom céljai határozták meg. Illusztratív előadásmódban készültek szén- és ceruzarajzai, festményei (Clara Zetkin, 1932; Ernst Thälmann, 1936; Munka nélkül, 1932; Szovjet munkásnő, 1936). A munkásság szegénységét, az osztályharcot megjelenítő képeiben és portréiban is az öntudatos, osztályharcos munkás típusának megteremtésére törekedett. Újságillusztrációira és plakátjaira a karikaturisztikus elemek használata jellemző, az ? osztályellenség? gúnyrajzaival állítja szembe a heroikus munkásalakot, melyet Bíró Mihály plakátalakjaihoz hasonlóan felnagyít (Spartakiade, Berlin 1931; Kampftage gegen Klassenjustiz, 1930-32; A leninizmus születése, 1933 után). Egyes fotomontázs megoldású plakátjaiban, címlapjaiban és szénrajzainak expresszivitásában érezhetőek az avantgárd tanulságai (Der rote 1 Mark, könyvplakát, 1930-32). 1944-1945-ben a Kukrinyikszi szovjet karikaturista és plakáttervező csoport modorában készült plakátjai hirdetik magyar, német és orosz nyelven a Németország elleni harc győzelmét (Saját barlangjában végzünk a fasiszta fenevaddal, A fasiszta fenevad nem menekülhet). 1945-1946-ban plakátjaival aktívan részt vett a MKP kampányában. Rajzain visszatért a heroikus munkásfigura. (A kisemberek magántulajdonát védi a MKP, Gyökeresen tépi ki a reakciót a MKP). Munkaábrázolásai és a munkásmozgalom történetét felidéző képei (Vérvörös csütörtök, 1954; A szekszárdi direktórium kivégzése, 1957), valamint idillikus zsánerjelenetei és portréi a szovjet szocialista realizmus példája nyomán készültek, a száraz, fotografikus hűségű ábrázolás és egy expresszívebb, kolorisztikus megoldás között ingadoznak. Néhány késői képének sommás, dinamikus megfogalmazása visszautal a kezdetekre (Fekete-tenger partján, 1972).
IrodalomPOGÁNY Ö. G.: ~, Budapest, 1963.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások1933, 1936 ? Moszkva (kat., Durus, Kemény Alfréd előszaváva)]1948 ? Nemzeti Szalon, Budapest1952 ? Gyűjteményes kiállítás, Ernst Múzeum, Budapest1957 ? Cyriaksburg, Erfurt [John Heartfielddel közösen]1962, 1972 ? Műcsarnok, Budapest1966 ? Galerie Zentralbuchhandlung, Bécs1972 ? Fernsehturm, Berlin1975 ? Emlékkiállítás, Tihany1979, 1985 ? Bakony Múzeum, Veszprém.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekbenMagyar Nemzeti Galéria, BudapestMagyar Nemzeti Múzeum, BudapestBakony Múzeum, VeszprémOrszágos Széchényi Könyvtár, Budapest.
Forrás: artportal. hu
Termékeim között több Ék Sándor kép található, kérem tekintse meg őket ide kattintva!
A termékről további nagy felbontású képek!
ÁRUIM ZÖME ANTIK ÉS RÉGI TÁRGYAKBÓL ÁLL.
SZEMÉLYES ÁTVÉTELI LEHETŐSÉG BUDAPESTEN (IX. ) ILLETVE SZEGEDEN!
Szállítás
Termékeinket az MPL futárszolgálattal küldjük! Terjedelmes tárgyaink szállításában külön díjazás mellett tudunk segíteni! Szállítási módok az alábbiak szerint alakulnak
Személyes átvétel Budapest IX.
Személyes átvétel Szeged
MPL csomag előre utalással
MPL csomag utánvét
Fizetés
A vételár és szállítási költség kiegyenlítésére az alábbi lehetőségeket biztosítjuk
Személyes átvételkor készpénzben
Banki átutalás
Utánvét
Paypal (MasterCard, Visa)
Szállítási, átvételi idő
A termék vásárlását követően a szállítási, kézhez vételi idő az alábbiak szerint alakul belföldön
Személyes átvétel
1-5 munkanap
MPL csomag előre utalással
2-3 munkanap
MPL csomag utánvét
1-3 munkanap
Jelenlegi ára: 44 000 Ft
Az aukció vége: 2020-02-01 18:01 .
2020. január 29., szerda
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése